Pages

Thursday, January 9, 2014

Kakak...

Semalam aku balik rumah sambil tengah makan bukak puasa tu (aku skang tgh ganti poser yang 20 hari tu....huhuhu), saja tanya kakak.

Me      : kakak, hari ni cikgu dah tukar tempat duduk ke?
Kakak : takde pon. Tapi tadi mak Izzati (duk sebelah kakak) datang pehtu soh izzati tu dok depan.
Me      : ha? bistu budak yang duduk depan tu pergi mane?
Kakak : Duk belakangla.
Me      : Sebelah kakakla?
Kakak : hala...(mata dah mcm berair)
Me      : Macammana mak Izzati tu bole datang?
Kakak : Dia datang tghari mase tuh cikgu tak datang.
Me      : Hmmm...Takperla..kan cikgu kate nanti tuko tempat
Kakak : Tapi cikgu tak tukar tempat pon. Cikgu kate minggu ni.
Me      : Takpela kakak duduk belakang. Ok je kan.
Kakak : (dah rupe nak nangis)

Aku xtau die sebak tu sebab kawan die tinggalkan dia ke atau die xdpt duk depan ke atau kenapa mak aku xbuat macam mak kawan die buat. OK, last week hari Khamis aku intai kat sekolah dia tuh memang aku dah tau die dok belakang sekali. Kes dia sebab van sampi lambat. Dahtu 1st day, giler jem depan sekolah tu memang aku pergi depan sekolah tu. Takleh kuar beb. Pehtu aku pon teros je drive blah aku assume die dah masuk sekolah la. Dengan bebudak sessi pagi baru kuarnye. Sessi pagi darjah 1 plak tu, memang ramai gilala parents park depan sekolah amik anak. Bile aku dah kuar dari jalan depan sekolah tu, aku belokla kanan menghala balik rumah la, sekali selisih dengan van kakak. Aku nampakla kakak kt dalam van tu. Aku cam laaa xsampai lagik ke kakak ni. Aku xtau macammana van tuh nak smpi depan sekolah tu sebab van tuh melawan arus kalau masuk kot depan tu. Aku agak mesti kakak smpi lambat ni. Tekaan aku betul bile balik rumah kakak citer masa die sampai tuh meja dah penuh semua. Dia xder meja. So cikgu amik meja bilik sebelah sambungkan dengan kawan die tu. Tapi mase aku tanye tu kakak dah cakap cikgu cakap akan tukar tiap2 minggu. Legala aku sebab kesianla kalau sepanjang tahun duk kat tempat yg sama je kan.

Masa die darjah 1 dulu die ade cakap kejap duk sini kejap dok sane. So aku assume memang sekolah akan buat macam tuhla kot. Actually aku terkejut jugak bile die citer pasal mak kawan dia pi masuk kelas and tukarkan anak dia kat depan. Aku cam eh takde rase bersalah ke. Dahtu soh plak budak depan tuh dok belakang plak kan. Kalau aku jadik budak tuh sure aku sedih. Then kalau budak tuh ngadu kat mak dia, kalau aku la mak budak tuh sure aku hangin kan. Sesuka hati je soh anak aku pindah2. Pada aku orang yang dok depan tuh for sure dah sampai awal gile nak book tempat dalam kelas tu betul tak? Dah elok dapat dok depan tetiba plak orang lain soh pindah. Dahtu ko buat belakang cikgu plak. Aku bersangka baik mungkin anak dia ada masalah rabun ke ape tu pasal mak die letak depan. Tapi whatever masalah pon, at least ko kenala bagitau cikgu dulu bgtau masalah anak kat cikgu then cikgu la yg arrange kan anak dia dok mana. Aku rase anak orang lain pon sure ade masalah sama kot.

Aku xtaula parents zaman skang ni. Everything buat tak amik kire perasaan orang lain. Main redah je. Padahal ikotkan parents skang lagik profesional patutnya. Yela semua berpendidikan tinggi kan. Kalau zaman dulu lainla semua takut, nak duk depan pon takut. Semua berebut nak duk belakang. Masa time aku dulu, group yang pandai akan duk belakang kt bucu pintu. Ada dalam 4-5 orang. So bila cikgu ngajor, group situ je yang akan tangan. Hahaha aku category pertengahan soh dokla tengah2 kelas.

So semalam lepas dah makan tuh aku slow talk dengan dia cakap lawak2. Aku cakap tak elok sebenarnye mak orang tuh datang pastu amik tempat orang. Mungkin anak dia tak nampak kot. Aku cakap takpe duk je belakang dulu awal2 ni, agak2 kalau masuk 5 bulan still tak tuko2 aku datang jumpa cikgu. Aku cakapla duk belakang pon leh dapat no 1 pe. Amik periksa bukan nak hadap whiteboard pon. Dia okla lepas tu.

Pagi tadik aku WA mak kawan anak aku. Si Yasmin tu. Dok belakang jugak tapi tepi tingkap sane. Yela dah naik van yang sama so sama2la lambat tuh pasal tak dapat duk sekali tu. Mak dia cakap die memang nk jumpa cikgu sebab si yasmin tu memang rabun ade silau katenye. OOOO then memang patutla pindah depan. Tengokla macammana sebab aku tak pernah plak pegi sekolah jumpe cikgu ngadu apa2 yang xpuas hati. Tapi maybe aku leh consider kalau kakak manjang xtuko tempat.

Lesson learnt, pasnie setiap kali 1st day sekolah aku akan hantar sendiri ke sekolah make sure diorg dapat tempat yg cun. hahahaha....

No comments:

Post a Comment