Pages

Monday, December 23, 2013

Telekom....ooh Telekom.....


Hari ni mr K cuti sebab ade few appointments pasal hal rumah kitaorang. Antaranya kontraktor Telekom akan datang pagi ni untuk pasang line telepon kt rumah baru kitaorang. Actually last2 Saturday kitaorg pergi telekom rawang untuk daftar line phone and apply streamyx utk rumah baru kami. Ok, kenapa kami register awal sangat??? Sebab kami dah pernah terkena masa masuk rumah yang sekarang ni 7 tahun dulu. Masa memula pindah ada org call kata nk pasang line rumah. Masa tuh area rumah aku tuh takde orang lagi. Aku pon cuakla sebab kat rumah hanya ade bibik dan kakak sahaja. Aku pon terus cakap no mana tahu kot2 orang yg menyamar ke kan. No..no la...

Then after 1 year kot kitaorg apply fixed line kat telekom rawang tu. Sekali diorg cakap line dah penuh so letak under status 'in planning'. Okla dudukla dalam status 'in planning' tuh smpi ke sudah. Kitaorg pon dh give up dah nk follow up. Padahal orang2 lain kat situ ade je fix line. Bile datang lagik tanya orang tu soh cancel and apply lain. Pon sama je no feedback after that. Sampaila nk pindah rumah lain ni kitaorg apply siap2 kang takut nanti full ke ape ke kan.

Ok, nak jadik cerita dah isi semua details kat form tu siap pilih nombor lagik ok org kaunter tuh cakap kontraktor akan contact we all untuk set appointment bila nk pasang. Aku cakapla aku nk pasang 23hb sebab mr K cuti senang kumpulkan semua appointment sekali harung. Dia cakap takper nnt deal je dengan kontraktor tu. Cam senang je kan?? Pelah salahnye die rekod yang aku nk set 23hb tuh dari awal. Ok, lepas tu next day tuh aku dapat msg kata appointment utk pasang set pada 17hb 12 oleh Ng Chong ape ntah nama dia. Call 100 for any re-appointment. Nampak situ call 100 utk re-appointment kan??? So, mr K pon call la 100 tuh utk set balik appointment on 23hb. Settle semua. Pada hari 17hb aku dapat call dari mamat sorang ni kata nk pasang line. Aku cakap eh husband saya dh call utk re-appointment isnin depan. Die pon teros ok and hang up. Takde pon tanye pukol berapa ke ape kan. So aku pon xderla follow up dgn telekom. Yer hari ni ye.....pemasangan tuh patut berlaku.

Pagi tadik aku WA mr K tanye pasal telekom. Dia cakap dah call kontraktor tu ckp akan dtg dlm kol 1-2. Pastu kol 2.30 camtuh aku dapat call dari telekom kepong tanye appointment set esok ke hari ni sebenarnye. Aku cakapla hari ni bile masa plak esok. Dia cakap dlm system dia set esok. Aku cakapla mr K dh cuti hari ni utk pemasangan tu. Dia cakap nanti dia call balik. Then aku call mr K. Mr K cakap kontraktor tuh tak reply sms and return call sebab kata nak pasang kol 1-2pm. Then dalam kol 3 macam tu, dapat call lagi dari telekom kepong pn azizah ckp 'pn...saya mintak maaf sangat2...sebab brg xbole keluar hari ni. Sebab bile reset appointment lebeih dari seminggu system akan auto reset barang utk masuk balik kedai bla2...so kontraktor tuh dh call mintak kuar brg tapi dlm system xleh nk kuar barang.' Aku cam aik...apsal system ko boddo sangat bole buat macam tuh?? Sah2 laki aku call since dari last week kot mintak set re-appointment lain. And orang tuh dah accept pon and key in dalam system ko. Patutnye, system ko kene detectla ada pemasangan akan berlaku pada 23hb so kene make surela barang bule release and kontraktor pon kene diinformla mengenai pertukarang date pemasangan? Apa yg bangang sangat system ko sampai xleh nk set re-appointment? Hello....aku orang system ok??? Ko xyahla nak citer system itu ini auto pe kejadahnya. Mana ade system leh set auto barang akan kuar dengan sendirinye. Pada pemahaman aku la kan, orang yg tuko appointment ke 23 hb tuh xset sekali release barang ke ape dan sepatutnya tahu yg barang akan auto cancel if more than 1 week. Ni system ko kot mestila ko tau camne die jalan. Or memang ko tak update kan??? Mana SOP ko? Takde istilah system tuh automatik tahu semua bende. Ko yang kene bagitau system atau trigger benda2 changes nie semua. Ko patut tahu bile customer set appointment, maknanye customer tuh dah set dalam kalender dia cuti ke ape utk ade kat rumah standby siap2. Ko ingat customer ni takde keje lain ke mmg dok umah je so ko bolela suke hati ko je nk datang pukul berapa?

So tadik aku takdela sound bagai kan sebab aku nak bende ni setel. Since ko dah mintak maaf and admit salah side korang kan. So buat apa aku marah2 lagik. Aku marah dalam blog jela...hahaaha...So aku tanye camne skang nie. Pn azizah tuh cakap die akan cuba jugak release brg hari ni jugak. Err...skang dah pukol 4.30pm kot..aku tanye korang habis keje pukul berapa? Die cakap tuhla 5.30 sebenarnye. Eh...ko yg janji hari ni jugak kan??? So die cakap akan call aku jugak bgtau insyaAllah hari nie. Masalahnya, mr K kene gerak dari rumah utk amik aku kt opis ni by 5.30pm? Sebabnya...die kene hantar aku ke satu tempat malam ini. muahahahhaaa...nntla aku story...xtau ape kesudahan citer telekom ni. Diorg ni ingat kiter ni cuti berlambak kot.

No comments:

Post a Comment