Pages

Sunday, December 22, 2013

Progress Porch #1


Haaaa...ni topik baru up. Porch. Sebeno2nye kan, buat porch tak termasuk dalam pejanjian asal kitaorg dengan Wak. Asal2 planye adalah untuk tambah dapur, terrace dan pagar tepi rumah jiran sebelah. Even pagar ijo yg ngadap jalan tu pon not in the budget. Budget sangat2 limited pada masa itu. Kitaorg plan asalkan boleh masuk je dulu. Sebab byk kos lain yg akan terlibat e.g kos wiring, alarm, lantai, kabinet etc. Kalau tulis pon mmg panjang berjela. So, memang budget bulan 12 bole siap and bolelah kitaorg masuk sebelum term sekolah bermula. Anyway, tak dapekla kan. Bumbung terrace pon belom naik lagik. Dengan hujannye so progress tuh agak slow motion.

Tapi...tapi....disebabkan slow progress tuh jugakla kitaorg dapat carik extra budget untuk buat pagar. So on kan pagar dulu perjanjiannya. Bile dah tgk semua2 siap, rasa ralat bile porch the only one yg dlm list kitaorg yg pending belum bole buat. Tanye2 wak and nego gitu gini masuk sekali water proofing both bilik air atas satu perjanjian ditandatangani utk kerja2 naikkan porch plak. Penting jugak porch ni sebab park kete takle kene panas. And satu bende yg kitaorg pk besi2 n kayu2 yg lebih dari kerja2 dapur dan pagar tuh actually bole recycle balik untuk buat porch baru. Ok ni aku nk inform based on pengalaman aku la kan. Bile buat kerja2 renovation ni, contohla ko nak extend dapur so barang2 yg ko perlu is kayu n besi. Bile dapur ko dh siap, kayu2 ni dan extra besi yg ade akan dibuang  gitu je ok. memang tak bule jual ke ape. Kalau kontraktor maybe diorg akan pakai utk next project diorgla kan. Tapi aku concept brg aku beli cuma upah je org Indon buat. Kayu n besila adelah bende yg paling costly utk renovate rumah selain simen. Tapi...tapi...tapi...kayu2 ni bole diguna balik untuk buat benda lain contoh pagar...porch...diorg bole pakai balik kayu ni utk buat acuan. So dalam kes aku nie kan, pagar and porch aku pakai kayu dan lebihan besi dari dapur yang aku extend memula tu. So, aku xperlu beli kayu lagik yg penting.

nampak lebihan kayu yg berlonggok tu? tuh kalau tak pakai buang gitu je

lebihan besi
Dengan bende2 kt atas ni aku dah bole start keje2 naikkan porch. Cuma kos upah jela kene bincang dengan wak nie.

acuan yg dh siap dr kayu2 tadi utk tiang porch

cerucuk besi utk tiang
tuh jela..nnt aku update lagik.

No comments:

Post a Comment