Pages

Sunday, December 22, 2013

Progress Kitchen #5


Hari Sabtu masa pegi lawatan rumah baru tu ade sikit hangin jugak dengan pekerja Indon yang buat rumah aku ni. Last week masa aku pergi tu tiles wet kitchen belum pasang lagi. Diorang baru pasang untuk dry kitchen and wall tiles sahaja. Wall tiles ialah tiles yang kiter pasang kat dinding dapur tu. Ok, tiles untuk wet kitchen and dry kitchen memang aku amik yang berbeza. Untuk wet aku amik yang kesat sedikit sebab xnak lantai dapur jadik licin masa buat kerja. Tapi tiles untuk dry kitchen aku amik yg mahal sikit and berkilat. Sebab aku takkan masak beria kat dry tuh pon just untuk lepak2 and serve food sahaja.

Nak dijadikan cerita tiles untuk wet kitchen dan tiles untuk porch, terrace dan bilik air kaler adalah lebey kurang sama tapi berbeza ya. Sebab tiles untuk porch, terrace memerlukan tiles yang lagik kesat dan bersifat homogenous (errr...betul ke aku eja tu..). Tiles untuk wet kitchen walaupon kesat tapi masih nampak berkilat atau shining. Masa tiles2 tuh sampai, diorg susun main suke hati je. Aku pon pernah terdetik kat hati jangan korang salah pasang tiles wet and terrace sudahh. Kitaorang dah cakap dekat Wak tu tiles untk wet tuh jenis lain. Die yekan aje. So dari senin-jumaat memang kitaorg takde mase nak jengok rumah tu balik pon dah pukol 8. So, sabtu tu kitaorg pegila itu pon dah petang sebab paginye ade checkp up Muadz.

Yea....memang betul apa yang terdetik di hati aku. Memang diorg salah pasang!!! Tiles untuk terrace tu diorg pegi pasang untuk wet kitchen!!! Sudahnye tiles aku dari wet kitchen tu sampi ke dry yard tuh sepesen je....walaupon aku ade pintu dapur untuk pisahkan wet kitchen dengan dry yard kat luor tu. Apehal la plak. Tiles yg memang dedicated untuk wet kitchen tu tak terusik lansung elok je tersusun 17 kotak kat sebelah tiles terrace tu. Sah2 kotak tuh dah tunjuk kod lain. Yang pekerja Indon tuh cakap takpe pulangkan aje tiles wet kitchen tuh. Hek engkola kan. Takkan aku nak biar tiles utk terrace dok kat dlm rumah aku. Hello..ni kitchen ok? aku yang akan pijak hari pon. xkosela pijak kasar gile kot. Kat terrace tuh lainla ko akan pakai selipar ke kasut.

ko tgk..ni dapur aku...

ni tiles terrace
Ko tgk compare both gambar kat atas tu. Nampak tak sama? Maybe ko nampak ok. Tapi ko belum pijak ok. Kasar. Aku lupa nak amik gambo tiles untuk dapur tu. Marah sangat agaknya. So, kitaorg soh pecah balik buat lain. Kos yang kene tanggung ialah kene belila tiles utk terrace n porch tuh sebab xcukop kan dah pakai utk dapur. Wak tuh dok cakap arkitek yang kate soh pakai tiles yang sama. Yela tu, khairi arkitek tuh bukan tau pon tiles ape yang kitaorg beli. Yang mane untuk mana. Die just tgk overall je. Tiles tuh kitaorg sendiri la yang pilih. Nanti last payment aku nak tolak mau dekat 1k tu kos beli tiles baru. Takperla nak buat macammana renovate rumah ni mmg ade je hidden kos or VO yang ko xtahu. Bende dah siap baru ko nampak.

No comments:

Post a Comment