Pages

Saturday, October 26, 2013

Progress Kitchen #1 - batu bata



Ok... Ari ni aku nak citer pasal dapur aku. Asal rumah aku ni dapur dia memangla kecik. Kecik pada aku maybe pada orang lain dah cukop beso. Yela, family aku pon kire besar (ke sederhana) so aku kenala plan dapur aku tuh nanti just nice je nak pakai sampaila aku dah pencen. Kire dah xpayah2 nak renovate2 bagai ni lagi. Maybe just add on sana sini jela nanti. Dulu, masa aku baru pindah rumah aku yang sekarang ni aku rase dah cukop beso dah dapur aku tu. Masa tuh anak sorang rasa cm nak rumah yang comel2 je kan. Skang ni..amik menyampah pulak tengok dapur aku yg tersangat open. Open maksud aku orang datang teros leh nampak aku masak cekodok kan. hehehe...so kali ni aku dah decide nak dapur yang kire privacy bile aku masak. Privacy tuh maksudnya bile orang datang takdela org tuh nampak ape yang aku tengah prepare kan. Kire surprise gitu. Tengok2 teh O dengan kopok leko. muahahahaa....

Reason aku renovate rumah ni pon sebab nak besarkan dapur je pon. Nak ada 2 wet kitchen and dry kitchen kekdahnye. So, aku extend jela dapur aku tuh kebelakang and ke tepi rumah aku tuh sikit. Kire dapur aku ni total is lebey kurang 27 X 12 gitu. Giler besar xcukop besar tu xtaula. (ni kalau tak masak mmg nak kene sekeh...hahaha). Aku takde gambar asal dapur aku, nak kene carik. Nanti dah ade aku share ok.

Ni pandangan wet kitchen aku dari dry kitchen. Kire panjang ke hujung sane. Hujung sekali ialah stor and dry yard.


Ni pintu stor aku


Ni dinding dry yard yang mengadap jiran. Tinggi ko. Ade reason kenapa tinggi and rupe bumbung tuh macam tuh. Patut dry yard pakai je bumbung awning biasa kan. Tp nnt korang tgk hasilnye.


Ha ni pandangan belakang dapur aku tuh camana. Ko tgk antara rumah aku n jiran belakang mmg pagar sambung ye. Patut salu kan ade jalan belakang kan. Tp rumah aku ni mmg sambung pagar dgn org belakang. Bagus in a way boleh elak org ceroboh kot belakang rumah yang xbagusnye bile aku nk renovate dapur xlehla smpi hujung pagar tu. kenala ade basi dalam 4 kaki so rumah tak terlalu rapat dgn org belakang. Nama pon berjiran kan kenela give n take.


Ni bumbung dry kitchen aku plak


Ni tingkap asal rumah aku. Kire aku sambung dr tepi tingkap niela untuk dry kitchen tu


Pandangan luar untuk dry kitchen. Haaa..ko tgk ade lagik dinding tinggi....hehee rumah aku ni mmg suke dinding tinggi2 nie...KO tgk nanti design pagar aku cemana plak.

No comments:

Post a Comment